VigO Logo

Navigační Prvky

Navigační prvky Hlavní navigace

Hlavní menu je bránou do aplikace. Jeho texty musí být stručné, jasné a konzistentní.

  • Jasnost a stručnost:
    • Pravidlo: Používejte co nejkratší, ale přesto výstižné názvy. Vyhněte se zbytečným slovům a technickému žargonu.
    • Proč: Rychlé skenování menu, méně místa v UI.
    • Příklady v pojišťovnictví:
      • Místo: "Seznam všech pojistných smluv" -> Použijte: "Pojistné smlouvy"
      • Místo: "Správa klientských dat" -> Použijte: "Klienti"
      • Místo: "Přehled nahlášených pojistných událostí" -> Použijte: "Pojistné události"
  • Konzistence pojmenování:
    • Pravidlo: Jednou zvolený název položky menu musí být použit všude napříč celou aplikací – v podmenu, drobečkové navigaci, nadpisech stránek, ale i v textech tlačítek, pokud odkazují na tuto sekci.
    • Proč: Buduje mentální model uživatele, předchází zmatku a zlepšuje orientaci. Zkratky typu "PS" pro "Pojistné smlouvy" jsou nepřípustné, pokud nejsou jednoznačně vysvětleny v rámci globálních zkratek a široce zažité v daném prostředí. Může dojít k duplicitám a nejasnostem apř. „Pojistné události“ a „Pojistné smlouvy“ (mají stejnou zkratku „PS“).
    • Příklad:
      • Pokud v menu je "Pojistné události", pak nadpis stránky bude "Pojistné události" a drobečková navigace bude obsahovat "Pojistné události". Nikoli "Škody", "Události" apod.
  • Prioritizace a řazení:
    • Pravidlo: Nejdůležitější a nejčastěji používané položky umístěte na začátek menu. Sekce, které se přirozeně doplňují, by měly být vedle sebe (např. "Klienti" a "Pojistné smlouvy").
    • Proč: Zlepšuje ergonomii a rychlost interakce.
Links - odkazy

Odkazy slouží k přesunu uživatele na jinou stránku, do jiné sekce nebo k zobrazení dodatečných informací. Jejich text (anchor text) je klíčový.

  • Popisnost a srozumitelnost (Anchor Text):
    • Pravidlo: Text odkazu by měl jasně naznačovat, kam odkaz vede a co uživatel po kliknutí získá. Vyhněte se obecným textům jako "Klikněte zde", "Více" nebo "Zjistit".
    • Proč: Uživatelé skenují texty odkazů. Pomáhá jim to rozhodnout, zda je odkaz relevantní, a také je to klíčové pro přístupnost (např. pro uživatele čteček obrazovky).
    • Příklady v pojišťovnictví:
      • Místo: "Pro více informací klikněte zde." -> Použijte: "Přečtěte si více o životním pojištění"
      • Místo: "Soubor" -> Použijte: "Stáhnout formulář pro hlášení škody (PDF)"
  • Rozlišování interních a externích odkazů:
    • Pravidlo pro externí odkazy (vedoucí mimo aktuální doménu) a odkazy otevírající se v nové záložce musí být jasně odlišeny ikonou "arrow-up-right-from-square regular" z Foundations, umístěnou vždy napravo za textem odkazu.
    • Proč: Informuje uživatele o změně kontextu a zabraňuje ztrátě rozpracované práce.
    • Příklady v pojišťovnictví:
      • "Přečtěte si aktuální znění Zákona o pojišťovnictví" (s ikonou)
      • "Přihlaste se do klientského portálu" (s ikonou, pokud vede na jinou doménu/aplikaci)
  • Používání Stáhnout vs. Export:
    • „Stáhnout“ se používá pro již existující dokumenty.
    • „Export“ se používá, pokud dokument neexistuje a je třeba ho vytvořit (např. export výsledků vyhledávání).

Drobečková navigace (Breadcrumbs)

Breadcrumbs

Drobečková navigace ukazuje uživateli jeho aktuální pozici v hierarchii aplikace a nabízí rychlou cestu zpět.

  • Věrnost hierarchii:
    • Pravidlo: Drobečková navigace musí přesně odrážet logickou hierarchii obsahu, ne nutně historii procházení. Pokud uživatel přeskočí několik úrovní, drobečková navigace by měla stále ukazovat cestu od "kořene" k aktuální stránce.
    • Proč: Pomáhá uživatelům pochopit strukturu aplikace a snadno se v ní zorientovat.
    • Příklady v pojišťovnictví:
      • Domů > Klienti > Jan Novák > Pojistné smlouvy > Smlouva č. 12345
      • Pokud uživatel přejde přímo na smlouvu č. 12345 z vyhledávání, drobečková navigace by měla stále ukázat celou cestu k této smlouvě.
  • Stručnost a čitelnost:
    • Pravidlo: Používejte krátké a výstižné názvy, ideálně shodné s názvy v menu nebo nadpisy stránek. Vyhněte se příliš dlouhým názvům, které by mohly zalomit text.
    • Proč: Zajišťuje čitelnost a efektivní využití prostoru.
    • Příklady: Používejte "Pojistné události", ne "Přehled všech pojistných událostí".
  • Neaktivní poslední prvek:
    • Pravidlo: Poslední položka v drobečkové navigaci (reprezentující aktuální stránku) by neměla být klikatelná.
    • Proč: Uživatel se na této stránce již nachází, kliknutí by bylo redundantní. Vizuální odlišení (např. tučný text, bez podtržení) pomáhá ukázat aktuální pozici.